2023 - Stříbrná mince Motorové vozidlo Velorex - Na kolech 1 NZD
Stříbrná mince 1 NZD Na kolech - Motorové vozdilo Velorex - rok 2023
Stříbrná mince 1 NZD Na kolech - Motorové vozdilo Velorex - rok 2023
Stříbrná mince 1 NZD Na kolech - Motorové vozidlo Velorex - rok 2023
Autor : Dašek Martin, MgA.
Materiál : stříbro - Ag 999
Nominální hodnota : 1 NZD
Hmotnost : 31,1 g
Průměr : 37 mm
Provedení : proof
Hrana : hladká
Náklad : 1.500 ks
Emise : leden 2023
Ražba : Česká Mincovna a.s.
Stříbrná mince je opatřena ochrannou plastovou kapslí a uložena do papírového blistru.
Tříkolka Velorex 16/350, která vznikla jako jednoduchý a dostupný dopravní prostředek kombinující výhody motocyklu a automobilu, se stala doslova kultem. Hold jí vzdává sedmnáctá stříbrná mince České mincovny z cyklu Na kolech.
Ve 40. letech 20. století začali bratři František a Mojmír Stránští pracovat na projektu jednoduchého vozítka, které by na rozdíl od motocyklu chránilo posádku před rozmary počasí. Prototyp motorové tříkolky s krytou kabinou vznikal například ze součástek jízdních kol, která František opravoval ve své živnosti. Plechová karoserie dělala velký hluk, což se konstruktérům nelíbilo, a tak přišli s neotřelým řešením – trubkový rám potáhli koženkou z PVC. V nelehkých poválečných letech se nedařilo získat povolení pro výrobu, ale celý projekt zachránila myšlenka označit vozítko jako dopravní prostředek pro invalidy. Tříkolka dostala jméno Oskar, které bylo přesmyčkou zkratky „kára na ose“, a v roce 1951 s velkým úspěchem vstoupila do sériové výroby. Název Velorex – latinsky „král kol“ – se objevil až v roce 1954. Přelomovým se pak stal rok 1963, který přinesl zásadní modernizaci v podobě nového motoru. Od té doby vznikalo ročně přes tisíc kusů modelu Velorex 16/350. Vozítko bylo živé – konstrukční rychlost dosahovala 85 km/h –, ale nepohodlné a nepatřilo k nejbezpečnějším. Do zatáček museli řidiči jezdit velmi citlivě. Dvoumístný interiér byl stísněný, vyplněný hlukem motoru a zimou. Zájemce však za tříkolku zaplatil pouhou čtvrtinu toho, co by dal za klasický automobil. Navíc k řízení Velorexu stačilo mít jen řidičský průkaz na motocykl. Po dvaceti letech koncepce zastarala a v roce 1971 byla produkce definitivně ukončena. Ikonické vozítko, které se stalo terčem vtipů, si vysloužilo řadu nelichotivých přezdívek – hadrák, splašené trubky či prchající stan. Avšak zatímco v minulosti si ho většina řidičů pořizovala z existenčních důvodů, dnes je pro své šťastné majitele milovaným a neocenitelným symbolem osobitého životního stylu.
Zdroj: internetové stránky ČM, a.s.
Zatím nebyl přidán žádný komentář. Můžete být první...
Only registered users can post a new comment.