Stříbrné Smart mince roku 2022

Emisní plán ČNB r. 2021-2025                              Emisní plán České Mincovny r. 2020

 

2022 - Stříbrná mince Motocykl Jawa 50/550 - Na kolech 1 NZD

2021 - Stříbrná mince Motocykl Jawa 50/550 - Na kolech 1 NZD

Stříbrná mince 1 NZD Na kolech - Motocykl Jawa 50/550 - rok 2022

Více informací


4 990Kč vč. DPH

1 zboží na skladě

Upozornění: poslední kus skladem!

Stříbrná mince 1 NZD Na kolech - Motocykl Jawa 50/550 - rok 2022

 

Autor : Dašek Martin, MgA.

Materiál : stříbro - Ag 999

Nominální hodnota : 1 NZD

Hmotnost : 31,1 g

Průměr : 37 mm

Provedení : proof

Hrana : hladká

Náklad : 1000 ks

Emise : říjen 2022

Ražba : Česká Mincovna a.s.

Stříbrná mince je opatřena ochrannou plastovou kapslí a uložena do papírového blistru.

Cyklus pamětních mincí s názvem „Na kolech“ představuje ty nejzajímavější dopravní prostředky, které vznikly na území dnešní České republiky – automobily, motocykly i vlaky.

Patnáctá stříbrná mince České mincovny z cyklu Na kolech vzdává hold motocyklu JAWA 50/550 Pionýr, který se stal ikonou a získal si srdce generací motoristů.

Na konci 30. let 20. století na domácím trhu s motocykly zcela dominovala společnost JAWA. Do řad věrných zákazníků jí zbývalo získat už jen mládež. Osoby starší čtrnácti let bez řidičského průkazu mohly podle tehdejšího československého zákona řídit jednostopá motorová vozidla vybavená pedály k pohonu zadního kola, jejichž motor měl objem nanejvýš 100 cm3. V souladu s touto definicí vznikl populární motocykl JAWA 100 Robot, který si oblíbili nejen mladí motoristé, ale také ti, kteří si netroufli na větší a silnější stroj. Ve snahách o výrobu jednoduchého dopravního prostředku, který by byl dostupný širokým vrstvám zájemců, JAWA pokračovala i v 50. letech, ale nově vznikající moped byl nakonec přepracován na malý motocykl s obvyklou nožní spouštěcí pákou. Po změně zákonů se totiž motokola nově posuzovala podle výkonu a maximální rychlosti, a pedály tudíž pozbyly významu. Výroba malého nekapotovaného motocyklu lehké konstrukce JAWA 50/550 Pionýr byla zahájena v červenci 1955. Koncepce a konstrukce tohoto stroje ve své kategorii daleko předběhla konkurenci. S hmotností 54 kg dosahoval maximální rychlosti 45 km/h. Tvarové řešení jednomístného sedadla bylo natolik prominentní, že Pionýr rychle získal výstižnou přezdívku Pařez. Do ukončení výroby v létě roku 1958 bylo zkonstruováno celkem 106 111 kusů Pařezů, jejichž nástupcem se stal model JAWA 50/555, který disponoval výkonnějším motorem. Nový Pionýr se na první pohled odlišoval protaženou kapotáží zadního kola, která za sedadlem vytvářela nosič zavazadel, a zcela tak měnila charakteristickou siluetu motocyklu. Výroba Pionýrů pokračovala, ale Pařez zůstal jenom jeden…

Zdroj: internetové stránky ČM, a.s.

Zatím nebyl přidán žádný komentář. Můžete být první...

Only registered users can post a new comment.