Stříbrné Smart mince roku 2020

Emisní plán ČNB r. 2021-2025                              Emisní plán České Mincovny r. 2020

 

2020 - Stříbrná mince Tatra 111 - Na kolech 1 NZD

2020 - Na kolech 1 NZD Tatra 111

Stříbrná mince 1 NZD Na kolech - Tatra 111 - rok 2020

Více informací


1 740Kč vč. DPH

Dostupnost: Tento produkt již není na skladě

Stříbrná mince 1 NZD Na kolech - Tatra 111 - rok 2020

 

Autor : Dašek Martin, MgA.

Materiál : stříbro - Ag 999

Nominální hodnota : 1 NZD

Hmotnost : 31,1 g

Průměr : 37 mm

Provedení : proof

Hrana : hladká

Náklad : 500 ks

Emise : březen 2020

Ražba : Česká Mincovna a.s.

Stříbrná mince je opatřena ochrannou plastovou kapslí a uložena do papírového blistru.

Nový cyklus pamětních mincí s názvem „Na kolech“ představuje ty nejzajímavější dopravní prostředky, které vznikly na území dnešní České republiky – automobily, motocykly i vlaky.

Přestože byla Kopřivnice národnostně českým městem, místní automobilka Tatra se roku 1938 – po Mnichovské dohodě – dostala do rukou nacistického Německa, které z ní okamžitě učinilo součást své vojenské mašinérie. Německá armáda si objednala výrobu nákladního automobilu, který by byl vyrobený z nedeficitních surovin, který si poradí se špatnými cestami a jehož motor by byl chlazený vzduchem. Vodní chlazení totiž představovalo problém na ruských pláních, kde voda kvůli nedostatku mrazuvzdorných prostředků zamrzala, i v afrických pouštích, kde se vody nedostávalo ani žíznivým vojákům. Tak roku 1942 přišla na svět Tatra 111, která se nedala srovnat s ničím, co do té doby vzniklo v Kopřivnici ani jinde na světě. „Stojedenáctka“ splnila všechny požadavky zadavatele. Její konstrukce využívala běžnou ocel a téměř žádné barevné kovy. Kabina byla vyrobena z fíbru a dřevotřísky. Vzduchem chlazený vznětový motor byl prvním svého druhu na světě. Samozřejmostí bylo využití „tatrovácké koncepce“ – unikátního druhu automobilového rámu s nezávislým zavěšením kol. Všechny polonápravy byly výkyvné, což umožňovalo velmi dobrou průchodnost terénem. Poháněno bylo všech šest kol, přičemž pohon předních byl vypínatelný. Přestože Tatra 111 vznikla pro vojenské účely, po válce se stala symbolem obnovy a budování Československa. Všestranný automobil zaujal také v cizině – sloužil v Africe i Jižní Americe, ale jeho největším zahraničním uživatelem se stal Sovětský svaz. V rozlehlé zemi bez kvalitních komunikací mohla Tatra 111 naplno prokázat své kvality. V mrazech okolo -40 °C býval její motor v chodu dnem i nocí a souprava o hmotnosti 60 tun se dvěma přívěsy nezřídka překonávala vzdálenost přesahující 2 000 kilometrů. Byla to právě stojedenáctka, která v extrémních klimatických podmínkách jako jediná z kolony tvořené nákladními automobily nejrůznějších značek dovezla potraviny do odříznuté části Sibiře, a zachránila tak její obyvatele před smrtí hladem. Není divu, že tam vděční lidé postavili nezdolnému nezmarovi pomník…

Zdroj: internetové stránky ČM a.s.

Zatím nebyl přidán žádný komentář. Můžete být první...

Only registered users can post a new comment.