Stříbrné Smart mince roku 2019

Emisní plán ČNB r. 2021-2025                              Emisní plán České Mincovny r. 2020

 

2019 - Na kolech 1 NZD Škoda Felicia

2019 - Na kolech 1 NZD Škoda Felicia

Stříbrná mince 1 NZD Na kolech - Škoda Felicia - rok 2019

Více informací


1 740Kč vč. DPH

Dostupnost: Tento produkt již není na skladě

Stříbrná mince 1 NZD Na kolech - Škoda Felicia - rok 2019

 

Autor : Dašek Martin, Charvát Luboš

Materiál : stříbro - Ag 999

Nominální hodnota : 1 NZD

Hmotnost : 31,1 g

Průměr : 37 mm

Provedení : proof

Hrana : hladká

Náklad : 500 ks

Emise : leden 2019

Ražba : Česká Mincovna a.s.

Stříbrná mince je opatřena ochrannou plastovou kapslí a uložena do dárkového blistru.

Nový cyklus pamětních mincí s názvem „Na kolech“ představuje ty nejzajímavější dopravní prostředky, které vznikly na území dnešní České republiky – automobily, motocykly i vlaky. První stříbrná mince České mincovny je věnována obdivovanému kabrioletu Škoda Felicia, který v roce 2019 slaví 60. narozeniny.

Když se roku 1957 návštěvníkům 3. ročníku Výstavy československého strojírenství představil kabriolet s označením Škoda 450, působil jako zjevení. Sportovní vzhled vozu zajišťovala pohledná karoserie. Oválná maska chladiče měla výraznou mřížku, záď byla dlouhá a nízká s velkým víkem zavazadlového prostoru a čelní okno se silným chromovaným rámem bylo výrazně zaoblené do stran. Kabriolet disponoval plátěnou stahovací střechou a záhy se začala dodávat i odnímatelná střecha vyrobená z laminátu. Podélně uložený čtyřválec o objemu 1 089 cm3 s výkonem 36,8 kW – 50 koní – při 5 500 otáčkách za minutu stačil na dosažení maximální rychlosti 128 km/h. Vůz vyvolal rozruch nejen na brněnském výstavišti, ale o měsíc později také na autosalonu v Londýně. Automobilka tehdy na stánek pozvala úřadující Miss USA Charlotte Sheffieldovou a o zájem odborné i laické veřejnosti bylo rázem postaráno. Škodu 450 bylo možné zakoupit na volném trhu za 42 000 Kč bez čekání na nákupní poukaz, dvě třetiny z 1010 vyrobených kusů však putovaly do západního Německa, Velké Británie a USA. Zájem byl mnohem větší, ale automobilka nestíhala dodávat. V roce 1959 pak došlo k modernizaci vozu, která spočívala zejména v nové přední nápravě s lichoběžníkovými rameny a vinutými pružinami. To, spolu s řadou dalších konstrukčních změn drobnějšího rázu, vedlo k přejmenování modelu na Škoda Felicia. Poslední otevřený vůz značky Škoda si zamilovali lidé po celém světě. Dodnes se s ním setkáváme na silnicích a jeho majitelé jsou na něj oprávněně hrdí.

Zdroj: Internetové stránky ČM, a.s.

Zatím nebyl přidán žádný komentář. Můžete být první...

Only registered users can post a new comment.