2015 - Stříbrná mince Josef Božek předvedl parovůz, Proof
Pamětní stříbrná mince vydaná ke 200. výročí předvedení prvního parovozu Josefem Božkem, Proof
Pamětní stříbrná mince vydaná ke 200. výročí předvedení prvního parovozu Josefem Božkem, Proof
Pamětní stříbrná mince vydaná ke 200. výročí předvedení prvního parovozu Josefem Božkem, Proof - emise září 2015
Nominální hodnota : 200 Kč
Autor : líc akademický sochař Zbyněk Fojtů, rub MgA. Martin Dašek
Materiál : 925 Ag, 75 Cu
Průměr : 31 mm
Síla : 2,35 mm
Hmotnost : 13 g
Provedení : špičková kvalita (Proof)
Hrana : hladká s vlysem „ČESKÁ NÁRODNÍ BANKA * Ag 0.925 * 13 g *"
Limitovaný náklad : 10.600 ks
Emise : 19. září 2015
Emitent : ČNB
Mincovna : Česká mincovna a.s.
Každá stříbrná mince je uložena v ochranné plastové kapsli a vložena do tmavě modré krabičky. Součástí je též certifikát pravosti České národní banky.
Tuto minci nabízíme také v běžné kvalitě !!!
Na lícní straně mince je zobrazen parovůz sestrojený Josefem Božkem. Při levém horním okraji dvousetkoruny je název státu „ČESKÁ REPUBLIKA“. Označení nominální hodnoty mince se zkratkou peněžní jednotky „200 Kč“ je při pravém okraji dvousetkoruny. Název státu a označení nominální hodnoty mince jsou na začátku a na konci ohraničeny tečkami. Značka České mincovny tvořená kompozicí písmen „Č“ a „M“ je při spodním okraji dvousetkoruny. Nad značkou České mincovny jsou iniciály autora lícní strany dvousetkoruny akademického sochaře Zbyňka Fojtů, které jsou tvořeny spojenými písmeny „FZ“.
Na rubové straně dvousetkoruny je portrét Josefa Božka. Při levém okraji dvousetkoruny je text „PŘEDSTAVENÍ PAROVOZU“ a při pravém okraji dvousetkoruny je text „JOSEF BOŽEK“ a letopočty „1815 - 2015“. Vpravo od límce na portrétu jsou iniciály autora rubové strany dvousetkoruny MgA. Martina Daška, které jsou tvořeny písmeny „M“ a „D“.
Josef Božek předvedl parovůz (200. výročí) – v Královské oboře předvedl Božek první parou poháněný automobil na našem území.
Josef Božek se narodil v rodině mlynáře ve slezských Biercích. Středoškolské vzdělání získal na gymnáziu v Těšíně, kde se již začal projevovat jeho technický talent a během studia vytvořil téměř čtyřicet mechanických strojů a modelů. V letech 1803 - 4 studoval v Brně mechaniku a matematiku a následně se přestěhoval do Prahy.
Nejprve krátce studoval na filosofické fakultě a poté působil jako vychovatel v rodině hraběte Clam–Martinice. Zde se seznámil s ředitelem pražského Stavovského polytechnického institutu Františkem Josefem Gerstnerem, který mu nabídl zaměstnání na polytechnice. Na půdě polytechniky Božek sestavil řadu modelů a přístrojů stal se i velmi zručným hodinářem. Koncem roku 1810 přivezl hrabě Jiří Buquoy z Anglie několik beden kovových součástí pro sestrojení parního vozu, avšak bez plánu na jeho kompletaci. Tou byl pověřen Josef Božek. Ten pro svůj parovůz navrhl stroj, který mohl zhotovit s omezenými finančními i materiálovými prostředky. Při návrhu stroje se několikrát střetl s Gerstnerem, který měl odlišné názory na jeho řešení. V roce 1815 dokončil výkresy a veškeré své úspory vložil do nákupu součástek a výroby kotle a parního stroje. Parní vůz se podobal kočáru s vypolštářovanou dřevěnou korbou, zavěšenou vpředu i vzadu péry na rám s nápravami. Mezi předními koly dole pod korbou byl umístěn měděný kotel a válce. Vůz se ovládal řídítky.
22. srpna 1815 požádal Božek zemské prezídium o povolení veřejné produkce v pražské Stromovce a 23. září 1815 se v Královské oboře poprvé rozjel jeho „umělý vůz parní“. Představení parovozu se zúčastnily stovky lidí a mělo takový úspěch, že je Božek za týden musel opakovat. Prostředky vydělané při předvádění vozu pomohly Božkovi realizovat i loď poháněnou parou. Jízdu se zdokonaleným strojem zopakoval ve Stromovce opět 1. června 1817, kdy na vltavském rameni představil zároveň i nově sestrojenou paroloď. Úspěšnou exhibici však přerušila náhlá průtrž mračen, která měla pro Božka fatální následky. V nastalém zmatku někdo odcizil pokladnu s vybraným vstupným, což pro Božka znamenalo ohromnou finanční ztrátu, protože se stavbou obou dopravních prostředků značně zadlužil. Musel rozprodat celý svůj majetek a nakonec v zoufalství svůj parní vůz rozbil a k experimentům s parním strojem se už nikdy nevrátil.
Založil podnik „Strojírny Božek a synové“, kde se zabýval zejména konstrukcí a stavbou čerpacích strojů pro vodárny. Vyráběl i železniční vozy pro koněspřežnou dráhu z Českých Budějovic do Lince a sestrojoval i velmi zdařilé protézy. Kromě toho se dále věnoval hodinářství. Josef Božek zemřel v Praze 21. října 1835. Oba jeho synové, František a Romuald, pokračovali v jeho činnosti.
Zdroj textu či obrazové části: internetové stránky ČNB
Zatím nebyl přidán žádný komentář. Můžete být první...
Only registered users can post a new comment.