2021 - Zlatá pamětní mince kněžna Ludmila - Proof
Zlatá pamětní mince vydaná k 1.100 výročí úmrtí kněžny Ludmily, Proof
Zlatá pamětní mince vydaná k 1.100 výročí úmrtí kněžny Ludmily, Proof
Zlatá pamětní mince vydaná k 1.100 výročí úmrtí kněžny Ludmily - Proof
Nominální hodnota : 10.000 Kč
Autor : ak. soch. Zbyněk Fojtů
Materiál : zlato - Au 999,9
Průměr : 34 mm
Síla : 2,4 mm
Ryzí hmotnost : 1 oz
Hrubá hmotnost : 31,107 g
Provedení : špičková kvalita (Proof)
Hrana : hladká
Limitovaný náklad : 8.500 ks
Emise : 14. září 2021
Emitent : ČNB
Mincovna : Česká mincovna, a.s.
Každá zlatá mince je uložena v ochranné plastové kapsli a vložena do tmavě červené krabičky České národní banky. Součástí je též certifikát pravosti ČNB.
Tuto minci nabízíme také v běžné kvalitě (standard) !!!
Ludmila, česká kněžna a světice
Ludmila, narozena okolo roku 860, byla dcera Slavibora, velmože z hradu Pšov (pozdější Mělník), podle některých pramenů knížete srbského. Asi roku 874/875 byla provdána za českého knížete Bořivoje. Neznámo kdy se stala křesťankou (je možné, že byla pokřtěna spolu s Bořivojem v roce 883 – Kosmas a podle něho další prameny tvrdí, že Bořivoje pokřtil biskup Metoděj za časů krále Svatopluka v roce 894; v té době však Metoděj již nežil a Svatopluk v roce 894 zemřel).
Podle pozdějších legend měli Břetislav s Ludmilou tři syny a tři dcery, ale prameny jsou doloženi pouze dva synové, Spytihněv a Vratislav. Po Bořivojově smrti (asi roku 888/889) žila Ludmila pravděpodobně většinou na hradě Tetíně. Přežila oba své syny. Po Vratislavově smrti 13. února 921 se ujala i poručnické vlády nad nedospělým následníkem Václavem. To vedlo k ostrému konfliktu se snachou Drahomírou, která si oprávněně nárokovala poručnickou vládu nad svým synem. Po několika měsících dala Drahomíra Ludmilu zavraždit (15. září 921). Pozdější legendy líčí tento konflikt jako spor mezi „pohankou“ Drahomírou a křesťankou Ludmilou. Ludmila pak měla zemřít jako mučednice pro křesťanskou víru. Tento důvod není pravděpodobný již proto, že nebylo možné, aby křesťanský kníže měl za manželku „pohanku“, takže i Drahomíra musela být křesťanka. Podle pozdější tradice měla být Ludmila vychovatelkou kněžice Václava, což ovšem je asi fikce pozdějších legendistů, kteří tak chtěli zdůraznit důvěrný vztah mezi oběma světci. Pozdní verze staroslověnské legendy tvrdí, že dala Václava učit „slovanským knihám“, což také není pravděpodobné. Rovněž údaje o politickém pozadí sporu obou kněžen jsou pouze hypotézou.
Ludmila vstoupila do historie především jako mučednice pro víru. V tomto duchu jsou také formulovány její „životy“ (legendy). Protože středověký světec-mučedník měl prolít krev, prosila prý Ludmila své vrahy Tunnu a Gomona, aby jí uťali hlavu. Ti ji však uškrtili provazem nebo závojem. Ludmila byla pochována na Tetíně. Nad jejím hrobem prý docházelo k zázrakům, proto ji dal Václav převézt na Pražský hrad a pochovat v kostele sv. Jiří. Podle Kristiánovy legendy chtěla Drahomíra zabránit uctívání Ludmily, proto prý dala nad jejím hrobem na Tetíně postavil kostel sv. Michala, aby byly případné zázraky přičítány tomuto světci. Dnešní kostel sv.Michala na Tetíně pochází asi z 20. let 13. století. První ludmilská legenda vznikla v sedmdesátých letech 10. století pro klášter sv. Jiří, zřejmě z popudu první abatyše Mlady. V klášteře sv. Jiří se také vyvinul lokální kult, který se od 12. století začal prosazovat v celé diecézi.
Zdroj textu či obrazové části: internetové stránky ČNB
Zatím nebyl přidán žádný komentář. Můžete být první...
Only registered users can post a new comment.