Běžná kvalita (standard)

Emisní plán ČNB r. 2021-2025                              Emisní plán České Mincovny r. 2020

 

Jizerský viadukt Tanvald-Harrachov - zlatá mince z cyklu Mosty...

Jizerský viadukt Tanvald-Harrachov - zlatá mince z cyklu Mosty České republiky, b.k.

Jizerský viadukt na trati Tanvald-Harrachov - zlatá pamětní mince z cyklu Mosty České republiky - Běžná kvalita (standard)

Více informací


24 500Kč vč. DPH

Dostupnost: Tento produkt již není na skladě

Jizerský viadukt na trati Tanvald-Harrachov - zlatá pamětní mince z cyklu Mosty České republiky

 

Nominální hodnota : 5.000 Kč

Autor : akademický sochař Vladimír Pavilca

Materiál : 999,9 Au

Průměr : 28 mm

Síla : 2,2 mm

Ryzí hmotnost : 1/2 oz

Hrubá hmotnost : 15,55 g

Provedení : běžná kvalita

Hrana : vroubkovaná

Limitovaný náklad : 1.800 ks

Emise : 13. květen 2014

Emitent : ČNB

Mincovna : Česká mincovna a.s.

Každá zlatá mince je uložena v ochranné plastové kapsli a vložena do tmavě červené krabičky České národní banky. Součástí je též certifikát pravosti ČNB.

 

 

Tuto minci nabízíme také ve špičkové kvalitě Proof !!!

 

 

 

Na lícní straně mince je kompozice heraldických zvířat z velkého státního znaku - nahoře je český lev, uprostřed je moravská orlice a dole je slezská orlice. Vlevo od kompozice heraldických zvířat jsou znaky měst Tanvald a Harrachov. Nad znaky měst je název cyklu „MOSTY“ a pod nimi je označení nominální hodnoty mince se zkratkou peněžní jednotky „5000 Kč“. Název státu „ČESKÁ REPUBLIKA“ je při horním, levém a spodním okraji mince. Minci razila Česká mincovna v Jablonci nad Nisou, její značka, která je tvořena kompozicí písmen „Č“ a „M“, je vpravo od slezské orlice.

Na rubové straně mince je boční pohled na Jizerský most na trati Tanvald - Harrachov. Vpravo od vyobrazení mostu je ve třech řádcích text „JIZERSKÝ MOST NA TRATI“ a při spodním, pravém a horním okraji je text „TANVALD – HARRACHOV“. Nad vyobrazením mostu je ročník ražby „2014“.

 

Jizerský most na trati Harrachov - Tanvald

    Jizerskohorsko - krkonošská železniční trať Tanvald - Harrachov je zajímavá nejen svým stavebním provedením, ale také svou historií. Trať byla postavena v letech 1899 - 1902 jako spojení průmyslové oblasti Liberecka a Jablonecka se západním Slezskem, jehož důležitým střediskem byl Hirschberg, dnešní Jelenia Góra. V celé délce trati byla nákladní doprava provozována od roku 1903 a od té doby se stala významnou spojnicí pro vývoz textilních výrobků do Pruska, stejně tak jako pro dovoz hornoslezského uhlí a surovin pro sklárny. V roce 1945 byl na trati ukončen elektrický provoz, ale především byl uzavřen mezinárodní železniční přechod do Polska. Následně bylo roku 1950 odstraněno trolejové vedení na polské straně, na naší straně k tomuto kroku došlo v roce 1958. Po rekonstrukci trati v úseku Tanvald - Kořenov byl v roce 1963 zahájen provoz až do nově vybudované zastávky Harrachov. Roku 1992 byl 12 kilometrový úsek Tanvald - Harrachov prohlášen kulturní památkou.

    Dnes je v provozu 12 kilometrů trati z Tanvaldu do Harrachova, které se mezi lidmi říká „kořenovská Zubačka“ nebo „Polubenka“. Trať je unikátní dodnes dochovanou 4,43 km dlouhou dvoupásovou Abtovou ozubnicí v ose koleje na sedmikilometrovém úseku Tanvald - Kořenov. Tato ozubnice pomáhá překonávat výškový rozdíl 235 metrů s maximálním stoupáním až 58 promile, které je největším v České republice.

    Jednou z nejznámějších staveb na trati Tanvald - Harrachov je Jizerský most, který tvoří přechod z Jizerských hor do Krkonoš. Most byl postaven jako součást tratě Hirschberg - Grünthal (nyní Kořenov). Jeho délka je 116,5 metru, maximální výška dosahuje 25 metrů a je sestaven z ocelové konstrukce se zděnými pilíři.

Zdroj : webové stránky ČNB

 

Zatím nebyl přidán žádný komentář. Můžete být první...

Only registered users can post a new comment.