Zlaté mince České republiky roku 2013

Emisní plán ČNB r. 2021-2025                              Emisní plán České Mincovny r. 2020

 

2013 - Most v Žampachu - zlatá mince z cyklu Mosty České...

2013 - Most v Žampachu - zlatá mince z cyklu Mosty České republiky, b.k.

Most v Žampachu - zlatá pamětní mince z cyklu Mosty České republiky - Běžná kvalita (standard)

Více informací


24 500Kč vč. DPH

Dostupnost: Tento produkt již není na skladě

Most v Žampachu - zlatá pamětní mince z cyklu Mosty České republiky - Standard

 

Nominální hodnota : 5.000 Kč

Autor : ak. sochař Zbyněk Fojtů

Materiál : 999,9 Au

Průměr : 28 mm

Síla : 2 mm

Ryzí hmotnost : 1/2 oz

Hrubá hmotnost : 15,55 g

Provedení : běžná kvalita

Hrana : vroubkovaná

Limitovaný náklad : 2.200 ks

Emise : 8. říjen 2013

Emitent : ČNB

Mincovna : Česká mincovna a.s.

Každá zlatá mince je uložena v ochranné plastové kapsli a vložena do tmavě červené krabičky České národní banky. Součástí je též certifikát pravosti ČNB.

 

Tuto minci nabízíme také ve špičkové kvalitě Proof !!!

 

 

Na lícní straně mince je ztvárněno několik oblouků železničního mostu v Žampachu zobrazených z podhledu. Nad vyobrazením mostních oblouků je kompozice heraldických zvířat z velkého státního znaku – uprostřed je český lev, vpravo od něj slezská orlice a vlevo od něj moravská orlice. Uvnitř prostředního oblouku je ve čtyřech řádcích název cyklu „MOSTY“, název státu „ČESKÁ REPUBLIKA“ a označení nominální hodnoty mince se zkratkou peněžní jednotky „5000 Kč“. Minci razila Česká mincovna, její značka, která je tvořena kompozicí písmen „Č“ a „M“, je při spodním okraji mince.

Na rubové straně mince je vyobrazen celkový pohled na železniční most v Žampachu zasazený do okolní krajiny. Nad vyobrazením mostu je ve čtyřech řádcích ročník ražby „2013“ a text „ŽELEZNIČNÍ MOST V ŽAMPACHU“.

 

 

 

 

Železniční most v Žampachu

    Železniční most v Žampachu je známý především cestujícím na oblíbené trati Posázavského pacifiku, kde překračuje rokli Kocour a potok Studený nedaleko Jílového u Prahy. Jeho stavbu uskutečnila v rekordně krátkém čase v letech 1898 až 1899 firma Osvalda Žitovského, která se podílela také na dalších konstrukcích posázavských tratí. Stavbě se věnovalo denně na téměř 200 dělníků, převážně italského původu, kteří měli zkušenosti s podobnými stavbami v Alpách. Do provozu byl most jako součást Posázavského pacifiku uveden v roce 1900.

    Most v Žampachu je naším nejvyšším kamenným mostem a jedním z nejvyšších mostů na našem území. V nejvyšším místě dosahuje jeho výška 42 metrů (pro srovnání, Nuselský most v Praze je o pouhý metr vyšší). Skládá se z celkem sedmi půlkruhových oblouků s rozpětím 12 metrů a jeho délka činí 110 metrů. Kromě monumentálních rozměrů mostu je zajímavostí také vedení trati v oblouku o poloměru 180 metrů v poměrně prudkém klesání. Most je postaven z hrubě opracovaného zdiva. Na jeho pilířích jsou patrné řady vyčnívajících krakorců u patek oblouků, které nesly příčné trámy, na něž se stavěly ramenáty (dřevěné obloukové výztuže pod bednění kleneb).

Zdroj : webové stránky ČNB

 

Zatím nebyl přidán žádný komentář. Můžete být první...

Only registered users can post a new comment.