Špičková kvalita (Proof)

Emisní plán ČNB r. 2021-2025                              Emisní plán České Mincovny r. 2020

 

Žďákovský most - zlatá mince z cyklu Mosty České republiky, Proof

Žďákovský most - zlatá mince z cyklu Mosty České republiky, Proof - emise květen 2015 - orientační cena

Žďákovský most - zlatá pamětní mince z cyklu Mosty České republiky - Špičková kvalita (Proof)

Více informací


34 900Kč vč. DPH

1 zboží na skladě

Upozornění: poslední kus skladem!

Žďákovský most - zlatá pamětní mince z cyklu Mosty České republiky

 

Nominální hodnota : 5.000 Kč

Autor : Luboš Charvát

Materiál : 999,9 Au

Průměr : 28 mm

Síla : 2 mm

Ryzí hmotnost : 1/2 oz

Hrubá hmotnost : 15,55 g

Provedení : špičková kvalita

Hrana : hladká

Limitovaný náklad : 7.000 ks

Emise : 5. květen 2015

Emitent : ČNB

Mincovna : Česká mincovny, a.s.

Každá zlatá mince je uložena v ochranné plastové kapsli a vložena do tmavě červené krabičky s logem České národní banky. Součástí je též certifikát pravosti ČNB.

 

Tuto minci nabízíme také v běžné kvalitě !!!

 

Na lícní straně mince je zobrazen detail mostního nýtování. V jeho levé části je kompozice heraldických zvířat z velkého státního znaku. Nahoře je moravská orlice, uprostřed český lev a pod ním slezská orlice. V pravé spodní polovině mince je označení nominální hodnoty mince se zkratkou peněžní jednotky „5000 Kč“, název státu „ČESKÁ REPUBLIKA“ a název cyklu „ MOSTY“. Značka České mincovny, která je tvořena kompozicí písmen „Č“ a „M“, je při pravém okraji mince.

Na rubové straně mince je Žďákovský obloukový most zobrazený z podhledu. V pravé spodní polovině mince je text „ŽĎÁKOVSKÝ OBLOUKOVÝ MOST“. Při levém horním okraji mince je ročník ražby „ 2015“ a při levém spodním okraji mince jsou iniciály autora mince Luboše Charváta, které jsou tvořené propojenými písmeny „LCH“.

 

Žďákovský most

Se stavbou mostu, který by spojoval břehy Vltavy u obce Žďákov bylo počítáno již v roce 1941, vzhledem k válečnému vývoji však ke stavbě nedošlo. K projektu nebylo možné se navrátit ani po válce, jelikož mezitím došlo k rozhodnutí o výstavbě vodního díla Orlík a následnému zvýšení vodní hladiny o 19 metrů, pro které by již původní plán nebyl dostačující.

Nová soutěž na výstavbu mostu proběhla v roce 1954 a jako nejvhodnější byl vybrán návrh architektů Ing. Zemana, Ing. Schindlera a Ing. arch. Kohouta s ocelovým plnostěnným obloukem.

Se stavbou se započalo v roce 1957 a s určitými přestávkami trvala až do roku 1967. Most byl v nepřetržitém provozu až do roku 1998, kdy se objevily dvě trhliny v trámu mostovky a na dva měsíce musel být zcela uzavřen pro dopravu. Kvůli stále rostoucímu počtu projíždějících kamionů byl v roce 2010 uzavřen most automobilům nad 13 tun. Délka mostu činí 542,91 m. Hlavní oblouk má rozpětí 379,60 m mezi pilíři a 330 m mezi klouby, které mají vzepětí 42,5 m. V době svého vzniku byl Žďákovský most největším prostým plnostěnným dvoukloubovým ocelovým obloukovým mostem nejen u nás, ale vůbec na celém světě. Hmotnost oblouku je 3 100 tun, hmotnost veškeré použité oceli pak 4 116 tun.

Zdroj : webové stránky ČNB

 

Zatím nebyl přidán žádný komentář. Můžete být první...

Only registered users can post a new comment.