Špičková kvalita (Proof)

Emisní plán ČNB r. 2021-2025                              Emisní plán České Mincovny r. 2020

 

Jizerský viadukt Tanvald-Harrachov - zlatá mince z cyklu Mosty...

Jizerský viadukt Tanvald-Harrachov - zlatá mince z cyklu Mosty České republiky, Proof

Jizerský viadukt na trati Tanvald-Harrachov - zlatá pamětní mince z cyklu Mosty České republiky - Špičková kvalita (Proof)

Více informací


37 900Kč vč. DPH

1 zboží na skladě

Upozornění: poslední kus skladem!

Jizerský viadukt na trati Tanvald-Harrachov - zlatá pamětní mince z cyklu Mosty České republiky

 

Nominální hodnota : 5.000 Kč

Autor : akademický malíř Vladimír Pavlica

Materiál : 999,9 Au

Průměr : 28 mm

Síla : 2,2 mm

Ryzí hmotnost : 1/2 oz

Hrubá hmotnost : 15,55 g

Provedení : špičková kvalita

Hrana : hladká

Limitovaný náklad : 6.800 ks

Emise :  13. květen 2014

Emitent : ČNB

Mincovna : Česká mincovna a.s.

Každá zlatá mince je uložena v ochranné plastové kapsli a vložena do tmavě červené krabičky s logem České národní banky. Součástí není certifikát pravosti ČNB.

 

Tuto minci nabízíme také v běžné kvalitě !!!

 

Na lícní straně mince je kompozice heraldických zvířat z velkého státního znaku - nahoře je český lev, uprostřed je moravská orlice a dole je slezská orlice. Vlevo od kompozice heraldických zvířat jsou znaky měst Tanvald a Harrachov. Nad znaky měst je název cyklu „MOSTY“ a pod nimi je označení nominální hodnoty mince se zkratkou peněžní jednotky „5000 Kč“. Název státu „ČESKÁ REPUBLIKA“ je při horním, levém a spodním okraji mince. Minci razila Česká mincovna v Jablonci nad Nisou, její značka, která je tvořena kompozicí písmen „Č“ a „M“, je vpravo od slezské orlice.

Na rubové straně mince je boční pohled na Jizerský most na trati Tanvald - Harrachov. Vpravo od vyobrazení mostu je ve třech řádcích text „JIZERSKÝ MOST NA TRATI“ a při spodním, pravém a horním okraji je text „TANVALD – HARRACHOV“. Nad vyobrazením mostu je ročník ražby „2014“.

 

Jizerský most Harrachov - Tanvald 

    Jizerskohorsko - krkonošská železniční trať Tanvald - Harrachov je zajímavá nejen svým stavebním provedením, ale také svou historií. Trať byla postavena v letech 1899 - 1902 jako spojení průmyslové oblasti Liberecka a Jablonecka se západním Slezskem, jehož důležitým střediskem byl Hirschberg, dnešní Jelenia Góra. V celé délce trati byla nákladní doprava provozována od roku 1903 a od té doby se stala významnou spojnicí pro vývoz textilních výrobků do Pruska, stejně tak jako pro dovoz hornoslezského uhlí a surovin pro sklárny. V roce 1945 byl na trati ukončen elektrický provoz, ale především byl uzavřen mezinárodní železniční přechod do Polska. Následně bylo roku 1950 odstraněno trolejové vedení na polské straně, na naší straně k tomuto kroku došlo v roce 1958. Po rekonstrukci trati v úseku Tanvald - Kořenov byl v roce 1963 zahájen provoz až do nově vybudované zastávky Harrachov. Roku 1992 byl 12 kilometrový úsek Tanvald - Harrachov prohlášen kulturní památkou.

    Dnes je v provozu 12 kilometrů trati z Tanvaldu do Harrachova, které se mezi lidmi říká „kořenovská Zubačka“ nebo „Polubenka“. Trať je unikátní dodnes dochovanou 4,43 km dlouhou dvoupásovou Abtovou ozubnicí v ose koleje na sedmikilometrovém úseku Tanvald - Kořenov. Tato ozubnice pomáhá překonávat výškový rozdíl 235 metrů s maximálním stoupáním až 58 promile, které je největším v České republice.

    Jednou z nejznámějších staveb na trati Tanvald - Harrachov je Jizerský most, který tvoří přechod z Jizerských hor do Krkonoš. Most byl postaven jako součást tratě Hirschberg - Grünthal (nyní Kořenov). Jeho délka je 116,5 metru, maximální výška dosahuje 25 metrů a je sestaven z ocelové konstrukce se zděnými pilíři.

Zdroj : webové stránky ČNB

 

Zatím nebyl přidán žádný komentář. Můžete být první...

Only registered users can post a new comment.